これまで、企業のキャンペーンサイトから映画の公式サイトなど広告分野のWebサイトから企業サイト、他業種のデザイナー/クリエイティブ方面のポートフォリオサイトに至るまで、多岐に至る分野のWebを手がけてきました。お客様は大企業から小さな建築事務所、個人のクリエイターに至るまで幅広く、まずはどうWebサイトを利用したいのか、というお話を聞くことからはじまります。
皆さまそれぞれ異なる希望や問題をかかえており、どうしたらそれを乗り越えられるかを一緒に考え、Webサイトの規模やクリアすべき要件により、最適解を求めてご提案を致します。
その後規模や使用技術に応じてチームを編成し、アートディレクション、UIデザイン、実装にかかります。場合によってはライティングも手がけます。Webサイトは多くの人々の知恵と知識と挑戦の結晶であり、ひとりで作っているわけではない、ということを、まずはご理解ください。
弊社だけではなく、協力していただくパートナーの皆さまと力を合わせ、その都度製作物のクオリティや方向性を再確認しながら表現を吟味し、よりよいWebサイトの公開を目指します。
たとえば、見せたい写真があれば、それをできる限り美しく見えるように、文章があれば、それをより美しく読めるように心がけています。必要な写真がなければフォトグラファーと一緒にお仕事をします。
また、弊社の仕事はWeb/オンスクリーンのクリエイティブにとどまらず、場合によりロゴや名刺、ブローシュアなどの展開を含めたビジュアルアイデンティティにまで及ぶこともあり、トータルなデザインのご提案も可能です。
わたしたちは、無駄なものは作るべきではないと考えていますし、かっこいいだけで役に立たないものは意味をなしません。現代では「かっこよさ」や「美しさ」の判断は「もの」だけで判断されることはなく、それを使うことによって対をなす、より総合的な「システム」の評価へとかたちを変えつつあります。わたしたちは、デザインはコンテンツの器と考えていますが、その「しつらえ」は、目的に沿ったものであることはもちらん、慎ましく、整理され、使いやすいものであるべきだと考えております。さらにその一方で、デザインはクライアントの「らしさ」のようなものを作り出すものだと思っています。必要な機能だけではなく、クライアントの伝えたいことを表現することも大事だと考えています。では、デザインとはいったい何なのでしょうか。
たとえば、ファッションの世界をみると、その本質は「うつろい」ともいえます。毎シーズン新しいものを提案し、過去のものは店頭に行っても、ほぼ買うことができません。消費者も過去の写真を見て「この頃はこういうのが流行ったけど今は恥ずかしくて着られない」なんていう話になることがあります。
しかし、モードの世界は刹那的であるようにみえて、脈々と続き、継承される歴史です。過去に起こった革新を忘れず、保存/記憶する「アーカイヴ」という価値観があります。発表された瞬間だけでなく、今となっては過去のものが、ずっとユーザーの心に刻み込まれる。そして、それが次への期待になる。さらに、ブランドや企業そのものへの信頼になる。そうなってきたデザインは、実は単なる消費財ではありません。
「うつろい」の繰り返しの中に、時代を超えて心に残るものが現れるという現象を、我々は興味深く注視しております。そういうものの蓄積は単なるいちデザイナーのポートフォリオに入るだけのものではありません。そもそも、デザインは発注ありきですので、デザイナー個人の資産などというものではないと考えています。人の心に引っかかったデザインは、ユーザーや、それをやってきた企業やブランドの「資産」になってくるのではないかと考えています。クリエイティブが提供できる価値とは、そうした領域のものだと考えています。
Until now, we have worked on a wide range of webs ranging from corporate campaign sites to official movie sites such as movie advertisement websites to corporate websites and portfolio sites of other industry designers / creatives. Customers start from listening to stories about large websites, small architectural offices, individual creators, and how they want to use websites.
Everyone has different hope and problem, we think together, how we can overcome it, we propose by optimum solution depending on the size of website and requirements to be cleared.
After that, we organize a team according to the scale and the technology to use, it will take art direction, UI design, implementation. In some cases I also write. First of all please understand that the website is a crystal of wisdom, knowledge and challenges of many people, not making it by myself.
We will collaborate with not only our company but also partners who will cooperate, examine the expression while reconfirming the quality and direction of the production each time, aiming for the release of a better website.
For example, if there is a picture you want to show, I try to be able to read it more beautifully if there is a sentence so that it looks as beautiful as possible. If there is no necessary photograph, I will work with photographer. In addition, our work extends beyond web / onscreen creatives, sometimes to visual identities including deployment of logos, business cards, brochures, etc. We can also propose total design.
We believe that we should not make useless things, and things that are just cool and useless are meaningless. Today, coolness and beauty are no longer judged solely on the basis of the "thing", but rather on the basis of the use of the thing, and are being transformed into a more comprehensive system of evaluation. We believe that design is a vessel for content, and that its "decoration" should be purposeful, modest, organized and easy to use. On the other hand, I believe that design should create something that is "unique" to the client. We think it is important to express what the client wants to convey, not just the necessary functions. So what exactly is design?
If you look at the world of fashion, for example, you can say that it is essentially about transitions. Every season offers something new, and when you go to a store, it's almost impossible to buy something from the past. Consumers also look at photos from the past and often say, "This was all the rage back then, but I'm too embarrassed to wear it now.
However, the world of fashion is a history that appears to be ephemeral, but is continuous and passed on. There is a value of "archiving" that preserves and remembers the innovations that occurred in the past. Not only the moment they are announced, but the past is imprinted in the minds of users for a long time to come. And it becomes the expectation for the next one. Furthermore, it becomes a trust in the brand and the company itself. The design that we have come to expect is not just a consumer product.
We pay close attention to the phenomenon of the emergence of things that will remain in our hearts through the ages through the repetition of "decay". The accumulation of such things is not just something that goes into a designer's portfolio. In the first place, we believe that design is an order-driven process, so it is not an individual designer's property. We believe that the design that sticks in people's minds becomes an "asset" to users and the companies and brands that have created it. We believe that the value that creativity can provide is in this realm.